Вопросы связанные с настройкой.

santos

Старожил
Регистрация
21.11.2009
Сообщения
15,985
Лайки
8,024
Адрес
Московская область
Логично предположить что это коррелирует с дпдз.
А если уже при открытии дросселя на 70% мы имеем по-цилиндровое наполнение = 100% и в пределах 70%-100% открытия оно на определенных оборотах не меняется? ... как быть с load в таком случае? ;)
 

santos

Старожил
Регистрация
21.11.2009
Сообщения
15,985
Лайки
8,024
Адрес
Московская область
В вопросу о корреляции и знающих людях :)

Is there a theoretical equation that is used to define engine load?
It's not theoretical, but real. According to SAE International SAE J1979 / ISO 15031-5 (dated: 2014-08-11), calculated engine load is calculated by the following equation:

LOAD_PCT = [current airflow] / [(peak airflow at WOT@STP as a function of rpm) *
(BARO/29.92) * SQRT(298/(AAT+273))]
Where:

- STP = Standard Temperature and Pressure = 25 °C, 29.92 in Hg BARO,
- SQRT = square root
- WOT = wide open throttle
- AAT = Ambient Air Temperature (in °C)

Characteristics of LOAD_PCT are:

- Reaches 1.0 at WOT at any altitude, temperature or rpm for both naturally
aspirated and boosted engines.
- Indicates percent of peak available torque.
- Linearly correlated with engine vacuum
- Often used to schedule power enrichment.
- Compression ignition engines (diesels) shall support this PID using fuel
flow in place of airflow for the above calculations.
The second part of this portion (Characteristics) gives you a lot of the information you are seeking. The percentage given by the equation indicates percent of peak available torque.

What parameters does an ECU look at to sense and determine the engine load? I don't think there is a single tell-all sensor which returns the engine load; there are likely several signals being combined here.

There isn't a single sensor it uses to figure this out. For a gasoline (or spark ignition) engine, it utilizes the Air Intake Sensor (IAT), Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor, Throttle Position Sensor (TPS), and Engine Coolant Temperature (ECT) sensor to do calculations and to discover if the engine is at the ready point to make the calculations. The percentage variable can be read from the ECU using PID $04. According the the standard, both compression ignition (diesel) and spark ignition (gasoline) systems are required to maintain this.
Some ECU's appear to make a distinction between relative and absolute engine load. What is the difference between the two?
You've seen the above equation for calculated engine load. Below is the calculation for absolute engine load:

LOAD_ABS = [air mass (g / intake stroke)] / [1.184 (g / intake stroke) *
cylinder displacement in liters]

Derivation:

- air mass (g / intake stroke) = [total engine air mass (g/sec)] /
[rpm (revs/min)* (1 min / 60 sec) * (1/2 # of cylinders (strokes / rev)]

- LOAD_ABS = [air mass (g)/intake stroke] / [maximum air mass (g)/intake
stroke at WOT@STP at 100% volumetric efficiency] * 100%.

Where:

- STP = Standard Temperature and Pressure = 25 °C, 29.92 in Hg (101.3 kPa)
BARO
- WOT = wide open throttle

The quantity (maximum air mass (g)/intake stroke at WOT@STP at 100%
volumetric efficiency) is a constant for a given cylinder swept volume.
The constant is 1.184 (g/liter 3) * cylinder displacement (liter 3/intake
stroke) based on air density at STP.

Characteristics of LOAD_ABS are:

- Ranges from 0 to approximately 0.95 for naturally aspirated engines,
0 – 4 for boosted engines
- Linearly correlated with engine indicated and brake torque,
- Often used to schedule spark and EGR rates,
- Peak value of LOAD_ABS correlates with volumetric efficiency at WOT.
- Indicates the pumping efficiency of the engine for diagnostic purposes.
As you can probably see, this equation relies on the flow of air and basically engine displacement. As it states in the body, this correlates with volumetric efficiency (how completely a cylinder fills with air on the intake stroke) at WOT. This variable can be read from the ECU on PID $43. It is only required by the standard on spark ignition systems.
 

serjj

Абориген
Регистрация
29.11.2011
Сообщения
3,973
Лайки
559
Адрес
Одесса
santos, ну если я правильно понял, то Load с давлением во впуске напрямую не связан, а связан с максимальным наполнением мотора на данных оборотах. Т.е. это относительная величина (наполнение / максимально возможное наполнение на данных оборотах), правильно ?
 

santos

Старожил
Регистрация
21.11.2009
Сообщения
15,985
Лайки
8,024
Адрес
Московская область
serjj,

Ну смотри, пусть у нас давление = нормальному атмосферному (101.3 кПа) и по счастливому стечению обстоятельств температура = 25 С, и к-наполнения цилиндров = 1

Какой у нас load?
 

santos

Старожил
Регистрация
21.11.2009
Сообщения
15,985
Лайки
8,024
Адрес
Московская область
... Продолжаю, потому что тишина :)

В выше приведенном частном случае load = 100

Как ещё может получится load = 100? На избытке в ресивере и коэффициенте наполнения меньше 1, или когда на неполном дросселе давление в ресивере меньше атмосферного, но у нас настолько ахриненный мотор, что коэффициент наполнения >1 ... Т.е. это всё частные случаи.

А так, да, весь этот load просто отражает наполнение цилиндров, как в 5х январях на стоковых прошивках карты уоз и смеси привязаны к наполнению, и если бы вместо абсолютного наполнения был коэффициент наполнения относительно максимально возможного, то мы бы имели в стоке подобные load в качестве оси.
 

santos

Старожил
Регистрация
21.11.2009
Сообщения
15,985
Лайки
8,024
Адрес
Московская область
А теперь вопрос, кто сейчас на 5х январях привязывает карту уоз и состава смеси к наполнению, а не к положению дросселя или давлению?
 

mivaol

Абориген
Регистрация
04.11.2013
Сообщения
2,353
Лайки
9
В январе наполнение само по себе, не отражает нагрузку, как в вышеприведенном алгоритме эво, поскольку цилиндровый объем не присутствует в алгоритме января.
 

serjj

Абориген
Регистрация
29.11.2011
Сообщения
3,973
Лайки
559
Адрес
Одесса
В январе наполнение само по себе, не отражает нагрузку, как в вышеприведенном алгоритме эво, поскольку цилиндровый объем не присутствует в алгоритме января.
ну да.... в ТРСке точно участвует объём цилиндра : GBC = FE * Vцил * P * 293 / (273 + ТВ) * К
 

serjj

Абориген
Регистрация
29.11.2011
Сообщения
3,973
Лайки
559
Адрес
Одесса
serjj,

Ну смотри, пусть у нас давление = нормальному атмосферному (101.3 кПа) и по счастливому стечению обстоятельств температура = 25 С, и к-наполнения цилиндров = 1

Какой у нас load?
но ведь ещё может быть такой момент, что при бусте 1 кг load будет меняться по оборотам от 150 до 210% (это пример, в реальности цифры будут другими наверно) в зависимости от валов , ресивера и каналов (т.е. при одном и том же бусте но на разных оборотах будет разный лоад) ?
 

mivaol

Абориген
Регистрация
04.11.2013
Сообщения
2,353
Лайки
9
но ведь ещё может быть такой момент, что при бусте 1 кг load будет меняться по оборотам от 150 до 210% (это пример, в реальности цифры будут другими наверно) в зависимости от валов , ресивера и каналов (т.е. при одном и том же бусте но на разных оборотах будет разный лоад) ?
естественно разный, еще и растушяя температура после кулера тоже будет снижать лоад